צמח הרתם במסורת היהודית מופיע פעמים מספר יחד עם דמויות חשובות וטומן בחובו אזהרה, צו מצפון חברתי ומובא לנו בשילוב של שני אזכורים: לשון הרע וגחלי הרתם:
"הרותם הזה, מי שמדליקו גחליו אינם כבות."(מדרש תהילים ק"כ) תכונת שיח הרותם היא, כי הוא אינו פוסק מבעירתו, ועל כן גחליו ממשיכים לדלוק משך זמן רב.
ככל הנראה הרתם מפתח גחלים חזקים ומיוחדים בזכות התאמה שפיתח לתנאי המדבר, בזכות התאמה זו הבולטת כל כך היא קרויה על שמו!
'רותמיות'- הכוונה לצמח שמגדל עלים רק בתקופת הגשמים ומיד משיר אותם.
את פרחיו הוא מצמיח בצבע לבן על מנת להימנע מקרינת השמש וגם אותם הרתם משיר לאחר תקופה קצרה. איך צמח הרתם מקיים את חייו ללא פוטוסינתזה?
צמח הרתם פיתח דרך 'לנשום' וליצור סוכרים דרך הגבעולים עצמם! כך שומר על מים ועושה פוטוסינתזה על ידי התאמה זו. ככל הנראה תכונה זו היא הנותנת לו את ייחודו בגחלים ואת צורתו1.
הפקרה או מחאה?
הפעם הראשונה בה מופיע הרתם בתנ''ך היא בספר בראשית עם דמות שנויה במחלוקת תרבותית, כאשר שרה דוחפת את אברהם אבינו לסלק את ישמעאל והגר ממחניהם. הגר יורדת למצרים אך בדרך מתדרדר מצבה ומצב בנה, טו. ויִּכְל֥וּ הַמַּ֖יִם מִן־הַחֵ֑מֶת וַתַּשְׁלֵ֣ךְ אֶת־הַיֶּ֔לֶד תַּ֖חַת אַחַ֥ד הַשִּׂיחִֽם׃ טז. וַתֵּ֩לֶךְ֩ וַתֵּ֨שֶׁב לָ֜הּ מִנֶּ֗גֶד הַרְחֵק֙ כִּמְטַחֲוֵ֣י קֶ֔שֶׁת כִּ֣י אָֽמְרָ֔ה אַל־אֶרְאֶ֖ה בְּמ֣וֹת הַיָּ֑לֶד וַתֵּ֣שֶׁב מִנֶּ֔גֶד וַתִּשָּׂ֥א אֶת־קֹלָ֖הּ וַתֵּֽבְךְּ׃
לכאורה המעשה של הגר נראה תמוהה ביותר, היינו מצפים מאם להקריב את עצמה למען בנה הרך דווקא בתנאי קיצון או לפחות להרגיע אותו ברגעיו האחרונים ולכן פרשנים רבים מגנים אותה והתנהגותה. אך התיאור המדוקדק, התמוהה ופירושו יכול לשנות לנו את צורת ההסתכלות על המקרה. ובנוף גם התגלות תענה על השאלה למה זכתה בהתגלות המלאך.
השאלה הראשונה היא למה שלא פשוט לכתוב ותשם אותו תחת שיח? במקום שלושה פעולות שונות..?
1. תֵּ֩לֶךְ֩ 2. וַתֵּ֨שֶׁב לָ֜הּ מִנֶּ֗גֶד 3.הַרְחֵק֙ כִּמְטַחֲוֵ֣י קֶ֔שֶׁת .
בבראשית רבה פרשה נ''ג מסבירים רבי אמי ורבי מאיר כותבים את תיאורם מעשיה של הגר :
תשלך את הילד תחת אחד השיחים, אמר ר' מאיר שכן דרך הרתמים להיות גדלים במדבר,
תחילה מדגיש לנו ר' מאיר באיזה שיח מיוחד מדובר, הרי הוא הרתם.
א"ר אמי ... ותלך ותשב לה מנגד, נאמר כאן ותשב לה מנגד, ולהלן הוא אומר (במדבר ב) מנגד סביב לאהל מועד, רבי אמי מספר לנו למה בחר הכתוב להשתמש בנוסח זה, 'מנגד' מזכיר לנו את החנייה של בני ישראל במדבר סביב המשכן שבעת החנייההקיפו אותו בנ''י.
הרחק הכא את אומר הרחק כמטחוי קשת, ולהלן את אמר (יהושע ג) אך רחוק יהיה ביניכם ובינינו כאלפים אמה במידה. הא למדנו נגד מנגד, ורחוק מרחוק,
המושג 'הרחק' הוא מושג מוכר על ידי פרשנים כאלפיים אמה שהם קילומטר.
אנו מבינים מהבהרה זו כי הגר לא סתם התרחקה אלא השקיע והלכה רחוק וגם עשתה סיבוב.
על פי חלק מן הפרשנים הכוונה היא להוכיח את הגר, על כך ששמה את עצמה ראשונה.
אך התיאור הנוסף 'כמטוחי קשת', מפנה אותנו לאזכרו של דויד לרתם. מה שאולי יענה לנו על השאלה מדוע שולח הקב''ה מלאך להגר וישמעאל אם היא כזאת דמות שלילית?
געגועים הביתה ושירה סביב המדורה
הפעם השניה שבה מופיע הרותם הוא בתהילים, מזמור קב:
א שִׁיר, הַמַּעֲלוֹת:אֶל-יְהוָה, בַּצָּרָתָה לִּי-- קָרָאתִי, וַיַּעֲנֵנִי.ב יְהוָה--הַצִּילָה נַפְשִׁי, מִשְּׂפַת-שֶׁקֶר: מִלָּשׁוֹן רְמִיָּה
.ג מַה-יִּתֵּן לְךָ, וּמַה-יֹּסִיף לָךְ-- לָשׁוֹן רְמִיָּה. ד חִצֵּי גִבּוֹר שְׁנוּנִים; עִם, גַּחֲלֵי רְתָמִים. ה. אוֹיָה-לִי, כִּי-גַרְתִּי מֶשֶׁךְ; שָׁכַנְתִּי, עִם-אָהֳלֵי קֵדָר.
ו רַבַּת, שָׁכְנָה-לָּהּ נַפְשִׁי--עִם, שׂוֹנֵא שָׁלוֹם.ז. אֲנִי-שָׁלוֹם, וְכִי אֲדַבֵּר; הֵמָּה, לַמִּלְחָמָה.
כותב מזמור זה היה ככל הנראה דוד בזמן שגר במחנה פלישתים. על פי חוקרי תנ''ך דוד כותב קטע קצר בעקבות אמירה, שמועה, לשון הרע ספציפי, הוצאת דיבה של שמו.
לאחר רדיפותיו של שאול דויד מוצא מקלט אצל אכיש בן מעוך שליט הפלישתים.
דוד מקבל מבחן, לשלוט בעיר צקלג שהייתה בשטחו של אכיש וכך נבחנת אמינותו. במהלך ארבעת החודשים שבהם שלט דוד בציקלג הוא יוצא לפשוט על שלוש מחנות אויב לעם ישראל הגושרי, הגזרי והעמלקי. לאכיש, הספונסר שלו, הוא מספר שפשט על שטחים בשלטון ישראל וכך משתכנע אכיש שליט הפלשתים כי ''הַבְאֵשׁ הִבְאִישׁ בְּעַמֹּו בְיִשְׂרָאֵל וְהָיָה לִי לְעֶבֶד עֹולָם".(שמואל א כז יב)
אכיש השתכנע דוד נאמן לו לגמרי יותר מאשר שהוא נאמן לעמ''י.
דוד נפגע כל כך מאמירה זו שכותב את מזמור קב, במזמור הקצר הוא מבטא את חששותיו מלשון הרע בעזרת הרתם, ענפיו הישרים מזכירים חצים הנשלחים לרחוק וגחליו מחזיקים אפילו 12 חודשים!
כך הוצאת הדיבה של אכיש בן מעוך עלולה להגיע רחוק ולפגוע בשמו הטוב של דוד במחנה ישראל מבלי שאפילו אכיש התכוון לכך. עוצמת הפגיעה של דוד נראית באיזכור של גחליו של הרתם ומזהיר שמי שנפגע מלשון הרע והוצאת דיבה ישאר פגוע גם אם נראה אחרת כלפי חוץ כמו שנראים גחלי הרתם לאחר בערה, החיבור לחצים מזהיר מן הפגיעה הלא מודעת באנשים רחוקים.
גחלי הרתם מזכירים לנו דמות נוספות שבחרה לומר לשון הרע לא רק על אדם אחד אלא על כלל עם ישראל, בזכות צמח הרותם אנו למדים שאפילו דמות חשובה כמו אליהו הנביא אינו פטור מלשון הרע.
מסעו של אליהו להר סיני